سردرگمی جوانان و تلف شدن عمر

قلم های شکسته سابق
 
آخرین مطالب
 
حمایت میکنیم از
سردرگمی جوانان و تلف شدن عمر

سردرگمی جوانان و تلف شدن عمر

یکی از مهمترین دغدغه های و نگرانی هایی که جوانان ما را با چالش روبرو می کنند تهی بودن از فضایل ارزشمند اخلاقی است. متاسفانه این مشکل بسیار جدی است که اولاً دامن پدر مادر خود ما را هم در جامعه گرفته است چه قشر تحصیل کرده و چه غیر تحصیل کرده.

به نظر شما چه چیزی سبب شده است که جوانان ما در این زمانه ناامید شوند؟

چرا باید پدرمادری که خودشان در مقام اول آراسته به ارزش های اخلاقی باشند نیستند؟

چرا جوانان ما وقتی در درون خود خلاء های معرفتی و اخلاقی دارند کسی به این امر مهم توجّه ای نمی کند؟

چرا بچه های ما امروزه بیشتر از خودبیگانه شدند؟

وسوال هایی دیگر که ذهن را اشباه کرده است....

مشکل کار می دانید کجاست؟  می دانید چرا بجای اینکه مشکل را حلّ کنیم چرا بیشتر در باتلاق فرو می رویم به نظر من چون وجدان اخلاقی در درون خود را زیرپا گذاشتیم، مشکل الان دنیا بطور کلّی و جامعه ما بطور خصوصی اخلاق است دنیا الان در بحران معرفت اخلاقی بسر می برد. بله مشکلی است که ما از شروع تاریخ زندگی انسان با این مسئله روبرو بوده ایم.

مشکل جامعه ما و پدر-مادر ما این است که اخلاق را در دایره عدم می اندازند و به طور مثال وقتی جوان هستند دنبال امور روزمره زندگی می باشند و وقتی بچه ها بزرگ شدن و در محیط های بزرگی( دانشگاه- جامعه- ....) قرار می گیرند و با مشکلات حادی برخورد می کنند تازه به خودشون می آید چرا کنترل بچه ها از دستشون درامده است؟ چرا بچه ها به اسب چموشی تبدیل شده اند که دیگر قدرت کنترل از دست بزرگان در امده است؟ چرا؟ یادم است با یک استاد دانشگاهی صحبت می کردم که فریاد ناتوانی را از لابه لای حرفایش بخاطر دقت خودم گرفتم گرچه خودش نمی خواست بخاطر موقعیت خاص خودش زیر بار این برود. چرا؟ دوست خوب من. ما باید به جهالت اخلاقی خود در درجه اول اعتراف کنیم و به این اذعان داشته باشیم که در درون خود یک سری خلاء های معرفتی- اخلاقی داریم . این یک واقعیت است. ثانیاً به دنبال این باشیم که از این بحران اخلاقی به هر طریقی که شده است خود را بیرون بکشیم.

دو منبع برجسته که ما می توانیم داده های اخلاقی خود را از انها بدست آوریم، عقل و دین است. تفکّر اخلاقی در سطح جامعه ما بسیار ضعیف است منظور من عموم مردم است گرچه ممکن است عده ای باشند که با اخلاق زندگی می کنند.

در دین حضرت محمد(ص) دربردارنده گزاره های بنیادینی در اخلاق است . در بحث حرکت و تلاش اخلاقی برای ما مهم است داده های اخلاقی مان را از اسلام بگیریم چون مسلمانیم و مهم توجه و عنایت اخلاقی است لذا یک غیر مسلمان هم می تواند از گزاره های دین اسلام استفاده کندولی مسلمانان اگر معتقد به دین اسلام هستند باید از منابع اسلامی اخلاق خود را تامین کنند که بهترین اخلاق را اسلام در بر دارد.

یکی از جهالت های اخلاقی که در جامعه ما بسیار برجسته است و دامن همه ما را به نوعی گرفته است این است که در گرفتاریهایی اخلاقی فاعل اخلاقی به معضلات اقتصادی- سیاسی - اجتماعی اشاره می کنند این که امور دیگری وجود دارند که در معرفت اخلاقی تاثیر دارند منکر نیستیم ولی در اراده و تلاش اخلاقی هیچ کدام از این دلایل قابل قبول نیستند شاید یک دلیلی که بر این مطلب می توان آورد اینکه ما در طول تاریخ زندگی بشر روی کره خاکی همواره این مشکلات داشته ایم و  داریم از این به بعد نیز خواهیم داشت. این فقط یک نوع بی توجهّی اخلاقی است. و جایی برای برنامه ریزی اخلاقی ما ندارد و خود یکی از دلایلی است که والدین ما بطور عمده بدان تمسک می کنند از لحاظ روانشناسی کسی که فکر می کنند مسئول بچه های خود است و در مدیریت اخلاقی با چالش جدی روبرو می گردد باید به نوعی به فکر گریز از بحران مدیریت باشد والا اعتبار خود را در تمام زمینه ها از دست خواهد داد.

این مطلب با کمی اقتباس نوشته شده است


نظرات شما عزیزان:

طلبه آنلاین
ساعت23:25---22 فروردين 1394
باسلام
مطالب شما مورد بازدید مجمع طلاب وبلاگ نویس(Talabeh.net) قرار گرفت.
موفق و سربلند باشید
پاسخ:تشکر مجمع خوبی دارید خوشحال میشم مطالب بنده در مجمع طلاب منتشر شود ان شاالله مفید واقع شود.


غریب آشنا
ساعت23:20---21 فروردين 1394
خوب بود آفرین ... موضوع مورد بحث هم جالب بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

موضوعات مرتبط: دست نوشته، ،
برچسب‌ها:
 

 تبادل لینک هوشمند 

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان قلم های شکسته و آدرس imamsadiq.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.